गुरुवार, 21 जुलाई 2011

धूप तो कब की जा चुकी है !




धूप तो कब की जा चुकी है !
     - सुधा अरोड़ा 


औरत पहचान ही नहीं पाती
अपना अकेला होना
घर का फर्श बुहारती है
खिड़की दरवाजे
झाड़न से चमकाती है
और उन दीवारों पर
लाड़ उँड़ेलती है
जिसे पकड़कर बेटे ने
पहला कदम रखना सीखा था।

औरत पहचान ही नहीं पातीं
अपना अकेला होना
अरसे तक
अपने घर की
दीवारों पर लगी
खूँटियों पर टँगी रहती है।
फ्रेम में जड़ी तस्वीरें बदलती है
और निहारती है
उन बच्चों की तस्वीरों को
जो बड़े हो गए
और घर छोड़कर चले गए
पर औरत के ज़ेहन में कैद
बच्चे कभी बड़े हुए ही नहीं
उसने उन्हें बड़ा होने ही नहीं दिया
अपने लिए ....
औरत पहचान ही नहीं पातीं
अपना अकेला होना
सोफे और कुशन के कवर
बदरंग होने के बाद
उसे और लुभाते हैं
अच्छे दिनों की याद दिलाते हैं
घिस घिस कर फट जाते हैं
बदल देती है उन्हें
ऐसे रंगों से
जो बदरंग होने से पहले के
पुराने रंगों से मिलान खाते हों
और पहले वाला समय
उस सोफे पर पसरा बैठा हो .....

औरत पहचान ही नहीं पातीं
अपना अकेला होना
अब भी अचार और बड़ियां बनाती है
और उन पर फफूंद लगने तक
राह तकती है
परदेस जाने वाले किसी दोस्त रिश्तेदार की
जो उसके बच्चों तक उन्हें पहुँचा सके ....
औरत पहचान ही नहीं पातीं
अपना अकेला होना
अब भी बाट जोहती है
टमाटर के सस्ते होने की
कि वह भर भर बोतलें सॉस बना सके
कच्ची केरी के मौसम में
मुरब्बे और चटनी जगह ढूँढते हैं
बरामदे से धूप के
खिसकने के साथ साथ
मुँह पर कपड़े बँधे
मर्तबान घूमते हैं .
बौराई सी
हर रोज़ मर्तबान का अचार हिलाती है
पर बच्चों तक पहुँचा नहीं पाती ...

आखिर मुस्कान को काँख में दबाए
पड़ोसियों में अचार बाँट आती है
और अपने कद से डेढ़ इंच
ऊपर उठ जाती है !
अपनी पीठ पर
देख नहीं पाती
कि पड़ोसी उस पर तरस खाते से
सॉस की बोतल और
मुरब्बे अचार के नमूने
घर के किसी कोने में रख लेते हैं ।
कितना बड़ा अहसान करते हैं
उस पर कि वह अचार छोड़ जाए
और अपने अकेले न होने के
भरम की पोटली
बगल में दबा कर साथ ले जाए ।
फिर एक दिन जब
हाथ पाँव नहीं चलते
मुँह से बुदबुदाहटें बाहर आती हैं
ध्यान से सुनो
तो यही कह रही होती है
अरी रुक तो ! जरा सुन !
धूप उस ओर सरक गई है
ज़रा मर्तबान का मुँह धूप की ओर तो करना ।

नहीं जानती
कि धूप तो कब की जा चुकी है
अब तो दूज का चाँद भी ढलने को है ......
-----------------------------------------------------


चित्र -
 Vincenzo Cosenza, born in Lauria, 12/18/1973. Degree in Economics and Master Degree in Innovation Management at Scuola Superiore Sant’Anna – Pisa.  Managing director of Digital PR (Hill&Knowlton) in Rome.

17 टिप्‍पणियां:

  1. bahut achhi. na jaane kitni hi aurto ka akelapan bayaan karti yah rachna man ke kisi andhero ko ujaagar karti hai... padhte hue aankh nam ho gai...maa yaad aa gai. abhar.

    जवाब देंहटाएं
  2. आनंद... आज की सुबह इस कविता को पड़ना और फिर अपनी माँ के द्वारा उन सब कृत्यों को दोहराता हुआ सोचना.... मेरे स्वयं के जीवन मे कितनी सार्थक पंक्तियाँ... धन्यवाद.... मैं पिछले लगभग २० वर्षों से माँ से दूर हूँ, वर्ष मे एक बार मिलता हूँ... वर्ष भर वो यही सब दोहराती है... माँ माँ है इसीलिए अपने कष्टों को सहते हुए जीवन भर प्रतीक्षा के भिन्न रूपों को अनुभव करती है... मानने को तैयार नहीं है कि.. धूप तो कब की जा चुकी है, रोशनी भी, परन्तु उनकी आँखों मे अभी भी रोशनी है, हांथों मे अभी भी शक्ति है, आचार को धूप दिखाने के लिए, वो सब व्यंजन बनाने के लिए, जिनका स्वाद मेरी जिव्ह्य पर आज तक सुरक्षित है, मैं उस स्वाद का वर्णन अक्सर अपनी बेटी के सामने करता हूँ, वो भी अपनी दादी के हाथ का स्वाद जानती है...मेरी माँ, पत्नी और बेटी सबके लिए धूप का अर्थ भिन्न है,,,,, धूप तो कब की जा चुकी है, धूप तेज है,.... धूप तो आने वाली है.
    धन्यवाद.....

    जवाब देंहटाएं
  3. यह तो स्त्री ही नहीं हर वृद्ध की दुखद कहानी है ॥

    जवाब देंहटाएं
  4. An email, about the poem, says -

    whenever I read such poems,that speak about the pain of women,their solitude,their dependence on their family for their identity,it hurts.If anyone largely it is the women who must bear the blame.Very often they chose the easy path of being a Homemaker and do not wish to fight the longer battle of being a career woman and chose Marriage as a destination whereas marriage should be at best be a Milestone in life and not a destination.The book "Second Sex" by Simon negates all such paradigms.In twenty first century at least I wish there were more of Simon Bouvier and less of "abala jiivan hay tumhari................"

    Kuldip Gupta
    BLOGS AT: http://kuldipgupta.blogspot.com/

    जवाब देंहटाएं
  5. वोह क्या बात है ..
    सच यह है हमने कबका जीना छोड़ दिया
    चाहत के मोती को खो
    बस अधियाए में सपनो को रोनद दिया

    जवाब देंहटाएं
  6. In reply to above mail Dr. Deepti Gupta wrote -

    I do agree with you, Kuldeep ji . I have read Simon Bouvier and impressed by her for giving women the new lease of life, still many of them lack courage to occupy their share as an independent person. You are right Kuldeep ji. Women themselves are to be blamed for their plight. But the other side of the coin pains me more, because who have fought the battle and created their space, they are also not spared and are blamed and criticised for some reason or the other for their identity. People are unable to see their pain they carry being a women and surrounded by thousand and one insecurities. A particular chauvanistic part of society doesn't let them live peacefully. I have seen many women - suffering otherwise and somehow pulling on to survive on their own but with great pain and agony. This is an eternal problem.
    People must think like you.

    Regards !
    Deepti

    जवाब देंहटाएं
  7. This email is in reply to the previous conversation -



    सिमोन ने केवल महिलाओं के बारे में ही नहीं वृद्धों के बारे में साढ़े पांच सौ पृष्ठों की पुस्तक लिखी है जिसका अनुवाद ‘ओल्ड एज’ के शीर्षक से हुआ था। इसका सारसंक्षेप मैंने हिंदी मे करके अपने ब्लाग पर लगाया भी है। यह कार्य प्रो. ऋषभ देव शर्मा जी के माध्यम से हुआ जिन्होंने यह पुस्तक मुझे पढ़ने को दी थी।

    चंद्र मौलेश्वर

    जवाब देंहटाएं
  8. Next email -
    सृष्टि की जननी माँ ,बहन ,पत्नी और बेटी के सम्मान में सादर समर्पित
    'आज की नारी' का गर्व से उन्नत है भाल जो कुशला है ,प्रवीणा है और संभालती है दोनों उत्तरदायित्व

    सबला जीवन है तुम्हारी यही कहानी
    आँचल में है दूध पर नहीं आँखों में पानी
    ला देती हो अच्छे अच्छे की आँखों में पानी
    मत भूलो झाँसी की रानी याद दिलाई थी नानी

    नीलू गुप्ता

    जवाब देंहटाएं
  9. Dr.M.C. Gupta's email is in reply to the previous conversation -



    Ref: whenever I read such poems,that speak about the pain of women,their solitude,their dependence on their family for their identity,it hurts.


    >>> Research data across the globe shows that loneliness is less and loneliness-coping mechanisms are more amongst women than in men. It is a well known scientific fact that women cope better with loss of spouse than men. Average duration of survival after death of husband is more than that after the death of wife, as per universal data.

    It is a nice poem describing a woman's attachment to home and family. The attachment is described in the poem along with a glipse of the social support system for a lonely woman. There is nothing in the poem alluding to gender differences. To me, this poem does not say that the loneliness is a fate of the women alone. I think it is not proper to extend the interpretation of this poem to the comparison between a home maker and a career maker. BTW, if one makes a successful career at the grave of peaceful, happy home, it would be a bad bargain. I am not saying here that women should be confined to home. What I am saying is that those who choose to be home makers need to be given the respect they deserve for the sacrifive involved; and, they themselves need not undervalue themselves simply because they are unable to have a 9 to 5 job or worse.

    I do not think this poem describes or is aimed at describing the suffering of a woman.


    I have tried to depict the suffering of the silent women in a poem as follows:



    SILENT WOMEN

    [Poem depicting silence of suffering women, with a reference to Hillary Clinton.]

    http://www.writing.com/main/view_item/item_id/1272773-SILENT-WOMEN





    Silence truly is golden

    But it can well embolden

    Others to be violent

    To those who remain silent.



    Silent is a little girl,

    Sweet eyes shining like a pearl,

    Who sees her brother well fed

    Though she is denied her bread!



    The vile cruel Taliban

    Imposes on girls a ban

    That they have to stay indoors

    So as to guard the boys’ mores!



    In the Wahabi Islam

    Silence is enforced, a sham.

    There the women must be veiled,

    Even ankles not revealed!



    Silent is a poor wife who

    Has borne lovely daughters two;

    Husband wants a son, for sure,

    So he brings in wife one more!



    Silent are Muslim women

    For whom talaq’s ill omen

    Hangs on the head like a sword

    If the husband speaks that word!



    Silent is Indian bride,

    Who is beaten every night

    Since dowry she did not bring.

    Burn or hang her from a string!



    Silent is made the newborn

    Girl whose life is simply torn

    Through female infanticide,

    Even, female foeticide!



    Silence is golden they say.

    Maybe it’s the other way.

    Forced silence is barbaric.

    It is an act satanic!



    Silence of those who can speak

    And justice for themselves seek

    Can be called exemplary

    Only when voluntary!



    Women, rise, don’t be silent.

    You are not for silence meant.

    When silence afflicts the brave,

    It is silence of the grave!





    * Written in aabb, 7-7-7-7 format




    MC Gupta

    12 June 2003

    जवाब देंहटाएं
  10. Kuldip Gupta wrote in reply to the previous conversation -

    Respected Dr Gupta

    Loneliness coping mechanism is certainly better with women vis a vis men. That does not mitigate the suffering.The suffering of loneliness can be obliterated by having self identity outside ones immediate family/job. I will give a small example of my own life.Our children live away for last eight years. I have been quite fond of celebrating Diwali with a Big Bang.Last when eight years ago, I had bought large quantity of fire works as a routine matter,it dawned on me that without children at home,lighting fireworks would be little fun.
    After mulling over it a little I perceived that though my children were away there are loads of children there in the outside world.Since then I take all my fire works,crackers to an Orphanage and have a bigger bang with 60 kids there.
    Whenever our children are home it is festival time for sure,yet there is no loneliness in their absence too.I have my business,my work outside of my business,my wife works with me in all my activities.She has her own group of friends.We must seek alternate options.Life can be as happy as one desires.
    I never derided the Home maker.Yet career women have more options normally as compared to home makers to ward off their loneliness.
    I have never said building a career on the grave of a family is a better option.
    Career does not necessarily means happiness.It would only mean spending one's time in a productive manner.
    I am 58 and am never lonely.
    My reading of the poem was that it certainly had strains of MELANCHOLY/Gloom. One can be as happy as one desires.Options are available plenty.
    I know of people living with their children and yet not leading a happy life.



    Kuldip Gupta
    BLOGS AT: http://kuldipgupta.blogspot.com/

    जवाब देंहटाएं
  11. M.C. Gupta replies -

    OK. So there is no disagreement!

    --M C Gupta

    =================================

    जवाब देंहटाएं
  12. शास्त्रोक्ति "यत्र नार्यस्तु पूज्यते, रमन्ते तत्र देवता" का मूल सन्देश आज के इस भोतिक युग में लगभग खो सा गया है , हार्दिक ख़ुशी हुई आपकी कविता को पढ़कर, मगर दिल में एक टीस-सी उठती है समाज के कुछ असामाजिक तत्वों द्वारा स्त्री को अपमानित करते हुए देखकर........

    जवाब देंहटाएं
  13. सब सच कहा...पढ़ती जा रही थी और यादों में खोती जा रही थी...चित्रित सुंदर और स्त्री होने के अहसास से पूर्ण...

    बधाई आप दोनों को ...आभार...

    जवाब देंहटाएं

आपकी प्रतिक्रियाएँ मेरे लिए महत्वपूर्ण हैं।अग्रिम आभार जैसे शब्द कहकर भी आपकी सदाशयता का मूल्यांकन नहीं कर सकती।आपकी इन प्रतिक्रियाओं की सार्थकता बनी रहे इसके लिए आवश्यक है कि संयतभाषा व शालीनता को न छोड़ें.

Related Posts with Thumbnails